Att skicka nyhetsbrev är en effektiv metod för att hålla kontakt med kunder och bygga relationer över tid. Men med införandet av GDPR (General Data Protection Regulation) 2018, har reglerna kring hur företag samlar in, lagrar och använder personuppgifter skärpts avsevärt. För att undvika böter och bygga förtroende hos dina mottagare är det avgörande att säkerställa att dina nyhetsbrev är GDPR-vänliga. Här går vi igenom vad GDPR innebär och hur du kan arbeta med nyhetsbrev på ett sätt som följer reglerna.
GDPR
GDPR kräver att företag inhämtar uttryckligt samtycke från mottagare innan de skickar e-postmarknadsföring. Det säkerställer också att personuppgifter hanteras säkert och transparent, samt ger mottagarna rätt att enkelt avregistrera sig och få sina data raderade vid begäran.
Etik och lagar i e-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring är en effektiv metod för att nå ut till potentiella och befintliga kunder. Men med stor makt kommer också stort ansvar. För att säkerställa att din e-postmarknadsföring inte bara är effektiv utan också etisk och laglig, är det viktigt att förstå och följa de lagar och regler som gäller i Sverige. Två centrala regelverk som styr e-postmarknadsföring i Sverige är GDPR (General Data Protection Regulation) och Marknadsföringslagen.